Mis on raha väärtus? Kust raha tuleb? Kuidas on mõistlik seda kasutada? Need ja muud küsimused on igapäevaelus paratamatud. Kui last aegsasti rahateemasse kaasata, hakkab ta tasahaaval mõistma, mis on raha otstarve, ning aru saama, et seda on vaja eesmärgipäraselt kulutada ja hoida.

Kuid iga asi oma ajal. Nii nagu kaheaastasele pole mõtet taskuraha pihku pista – mis ta sellega teeks? –, ei saa kümneaastaselt lapselt oodata, et ta mõistaks riigi maksupoliitikat. Mis teemasid on tark eri vanuses lastega käsitleda?

Lapsed 3–5 aastat
1. Sul on vaja raha, et osta asju.

Mis on paberraha ja mis mündid?

Kõige väärtuslikumaid ja kallimaid asju pole võimalik osta – need on sõprus, armastus, perekond, koos mängimine.

Kui palju maksavad rõõmu toovad asjad: jäätis, mänguasi, kinopilet?

2. Raha saab töötades.

Kirjelda lapsele oma tööd.

Jaluta väljas ja osuta inimestele, kes seal parajasti tööd teevad (koristaja, bussijuht, poemüüja).

Selgita, et mõned inimesed on alustanud oma äriga (näiteks kohviku- või poepidamisega) – need on ettevõtjad.

Innusta last mõtlema niipidi, et ka tal on võimalus raha teenida (näiteks panna üles küpsiste, puuviljade või taaskasutusesemete müügilett).

3. Tuleb veidi oodata, enne kui saad osta soovitud asja.

Laps ootab oma sünnipäeva või jõule, et saada palju kingitusi – see on hea näide ütlemaks, et sageli me peame ootama, enne kui saame seda, mida tahame.

Võta 3 anumat ja jaga need eesmärkide järgi: 1 – kogumiseks, 2 – kulutamiseks, 3 – jagamiseks teistega.

Soovita lapsele, et ta paneks osa rahast kogumis­anumasse, sest kui ta on kogunud piisavalt, saab ta osta midagi suuremat.

Edasi lugemiseks telli ajakiri Pere ja Kodu